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Englisch: Trackday and reducing of power due to high intake temperatures

Ford Focus Mk4
Themenstarteram 15. Juni 2021 um 8:20

First of all, sorry for using English, I understand everything in German, I just can't write it well. So you can reply in German, no problem at all.

Car is Focus ST 2.3EB, turnier.

Anyway, I went to my first trackday a week ago, outside temperatures were around 27 degrees. After two laps, car started to reduce power dramatically, I had 20 km/h lower speed on the main straight. Oil temperatures were up to 137 degrees, water temperatures up to 100, intake temperature went up to 60 from 40, that's when it started to reduce the power.

No warning lights or anything, just reduced power until I did a cooldown lap, then it was ok again.

My question is, does this happen to anyone else? It should happen on Autobahn as well, if you went flat out for 5 minutes in hot weather.

I'm planning on changing the intercooler for Wagner, when they bring it out in July, but I still think that the car should be able to do more than 5 minutes of full speed before reducing the speed. Even a stock Renault Clio RS Trophy was faster than me on the straight after that happened.

Other than that, car held out fine, the brakes were ok, corner speeds, stability, all ok.

What are your experiences?

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7 Antworten

see here: https://www.auto-motor-und-sport.de/.../

Zitat:

Bis zum späten Nachmittag klettert die Außentemperatur auf hitzige 27 Grad Celsius. Der 2,3-Liter-Turbo ist nun kaum mehr wiederzuerkennen. Seine Motorleistung ist spürbar gesunken. Ein Abgleich der Höchst­geschwindigkeiten zwischen der Nordschleifen-Runde in den Morgenstunden und am hochsommerlichen Nachmittag zeigt, wie stark der Vierzylinder thermisch einbricht: Kesselchen 209 zu 202 km/h, Anfahrt Schwalbenschwanz 203 zu 195 km/h, Döttinger Höhe 236 zu 222 km/h.

Ich würde es auch vermeiden, mit dem ST auf die Rennstrecke zu fahren. Je nach Streckencharakteristik wird hier das Auto um ein vielfaches mehr beansprucht als mit Vollgas auf der Autobahn....Fahrtwind kühlt ;), auf der Rennstrecke hast du immer Höchstdrehzahlen auch bei geringen Geschwindigkeiten, dafür ist der ST Motor sicher alles andere als geeignet, der ist im RS schon x-fach gestorben, und im ST sicher auch kein Glanzpunkt und sehr anfällig für hohe Temperaturen...Abhilfe schaffst du hier nur durch größeren LLK, zusätzlichen Ölkühler und gut wäre eine Komplett Sport AGA mit mindestens 200 Zeller Kat um die Temperaturen raus zu befördern. Außerdem würde ich für die Rennstrecke ein hitzebeständiges Öl verwenden, 10 W50 oder ähnlich ... aber Original....vergiss es ;)

Themenstarteram 15. Juni 2021 um 15:10

Zitat:

@Koromo schrieb am 15. Juni 2021 um 17:02:45 Uhr:

Ich würde es auch vermeiden, mit dem ST auf die Rennstrecke zu fahren. Je nach Streckencharakteristik wird hier das Auto um ein vielfaches mehr beansprucht als mit Vollgas auf der Autobahn....Fahrtwind kühlt ;), auf der Rennstrecke hast du immer Höchstdrehzahlen auch bei geringen Geschwindigkeiten, dafür ist der ST Motor sicher alles andere als geeignet, der ist im RS schon x-fach gestorben, und im ST sicher auch kein Glanzpunkt und sehr anfällig für hohe Temperaturen...Abhilfe schaffst du hier nur durch größeren LLK, zusätzlichen Ölkühler und gut wäre eine Komplett Sport AGA mit mindestens 200 Zeller Kat um die Temperaturen raus zu befördern. Außerdem würde ich für die Rennstrecke ein hitzebeständiges Öl verwenden, 10 W50 oder ähnlich ... aber Original....vergiss es ;)

I'm planning on investing in an intercooler, I haven't seen an oil cooler on the market yet.

And you're right I did keep the engine on high revs all the time. My next track day will be in late September or early October, it should be much cooler then.

Zitat:

@Vocko99 schrieb am 15. Juni 2021 um 17:10:21 Uhr:

Zitat:

@Koromo schrieb am 15. Juni 2021 um 17:02:45 Uhr:

Ich würde es auch vermeiden, mit dem ST auf die Rennstrecke zu fahren. Je nach Streckencharakteristik wird hier das Auto um ein vielfaches mehr beansprucht als mit Vollgas auf der Autobahn....Fahrtwind kühlt ;), auf der Rennstrecke hast du immer Höchstdrehzahlen auch bei geringen Geschwindigkeiten, dafür ist der ST Motor sicher alles andere als geeignet, der ist im RS schon x-fach gestorben, und im ST sicher auch kein Glanzpunkt und sehr anfällig für hohe Temperaturen...Abhilfe schaffst du hier nur durch größeren LLK, zusätzlichen Ölkühler und gut wäre eine Komplett Sport AGA mit mindestens 200 Zeller Kat um die Temperaturen raus zu befördern. Außerdem würde ich für die Rennstrecke ein hitzebeständiges Öl verwenden, 10 W50 oder ähnlich ... aber Original....vergiss es ;)

I'm planning on investing in an intercooler, I haven't seen an oil cooler on the market yet.

And you're right I did keep the engine on high revs all the time. My next track day will be in late September or early October, it should be much cooler then.

Yes, a large Intercooler is sure a good investment especially if you drive on the racetrack more often ;)

Your experienced behaviour was under extreme conditions: track use and extreme hot temperatures.

A lot of modern turbo engines have problems with too hot intake air. Nearly every car reduces the power when the temperature is above 60 degrees, because otherwise ist would hurt the engine. The solution is a different intercooler.

To be honest: there are nearly no cars below 100.000€ which are engineered for serious longterm track use. The limitations are cooling, tires and brakes.

Themenstarteram 17. Juni 2021 um 7:15

I partially agree. Friends stock Civic TypeR and another friends Clio RS had no issues, or very mild, on my ST it was very apparent.

But yes, these cars were not made for track use, so I'm going to buy a different intercooler and see how much this helps. It should be much better.

I'll also go to trackdays in the spring and in the fall, not during the summer heat.

Clio RS and TypeR are much more track-focused than the ST, so i would expect them to do better over longer runs.

And there's a reason why things like aftermarket intercoolers, oilcoolers, ... exist. Not many cars can stand track abuse in stock spec.

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