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7G+ kicks when shifting gears 5->4

Mercedes E-Klasse W212

Dear All,
Die Google-Übersetzung der englische Text ist unten, sorry für seine Qualität :)
First of all, my apologies for writing here in English, but http://www.motor-talk.de/forum/motor-talk-in-english-b878.html looks like a not very popular place for discussions :) and my question is about S212 mopf 2013 (WIN WDD2122341A907059, gearbox 722995 07 647854).
I bought this car about 9 months ago. I found a week or two ago some noticeable (but not too strong, I felt stronger ones with my former MMC Grandis :)) kick when the gearbox shifts from the 5th gear to the 4th one when decelerating (breaking or just slowly reducing the speed).
1. This happens with the cold gearbox only - it disappears after driving a few tens of kilometers;
2. This happens only if the car decelerates and newer in case of shifting 5->4 to increase the speed.
3. I believe that this came with low temperatures (<10C).
4. All other gears are shifting very smooth.
Could you please suggest me if I should worry about this and visit a dealer? Or this is something expected? :)
Danke! :)
****************
Zuerst von allen, meine Entschuldigung für die hier in englischer Sprache zu schreiben, aber http://www.motor-talk.de/forum/motor-talk-in-english-b878.html sieht aus wie ein nicht sehr beliebter Ort für Diskussionen und :) meine Frage ist, zu S212 Mopf 2013 (WIN WDD2122341A907059, Getriebe 722.995 07 647.854).
Ich dieses Auto gekauft vor ca. 9 Monaten. Ich fand ein oder zwei Wochen vor einiger bemerkbar (aber nicht zu stark, fühlte ich Stärkeren mit meinem früheren MMC Grandis :)) Kick, wenn die Getriebe Verschiebungen vom 5. Gang in den 4. eine beim Abbremsen (Brechen oder einfach nur langsam Verringerung der Geschwindigkeit ).
1. Dies geschieht nur mit dem Kaltgetriebe - das nach der Fahrt ein paar Dutzend Kilometer verschwindet;
2. Dies geschieht nur, wenn das Auto bremst und neuere im Falle der Verlagerung 5-> 4, um die Geschwindigkeit zu erhöhen.
3. Ich glaube, dies kam mit niedrigen Temperaturen (<10C).
4. Alle anderen Zahnräder verschieben sich sehr glatt.
Können Sie mir empfehlen, wenn ich zu kümmern und besuchen ein Händler? Oder das ist etwas erwartet? :)
Danke! :)

Beste Antwort im Thema

Update: these kicks mostly disappeared after the reset. :)

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Mein Englisch ist schlechter als das Übersetzungsprogramm. Also antworte ich auf Deutsch. Ich empfehle einen Werkstattbesuch. Ein Update der Getriebesoftware sollte helfen.

Holgernilsson, vielen dank :)!

Try it with a gear reset

buzil, danke.
Is this the correct sequence - https://www.youtube.com/watch?v=AA5OBa4a698 ?
I feel a bit shaky about it because the learning of the gearbox through the last thousands kilometers will be lost. How much time will be needed to re-gain it?

Yes the video is correct. the transmission adapts after 100km

Attempt a gear oil change

To reset the transmission, do so:

1) Close the door. Turn the ignition key to position 2

2) Press the accelerator pedal all the way to the floor, and hold there for 5-10 seconds to the kick-down position, then release pedal.

3) Turn the key to OFF.

Do not remove the key

!

4) Wait FOR AT LEAST 2 MINUTES. Do not open the doors.

5) Start the car, and use the driving style you would like the computer to remember.

Your car runs now with a factory setting by Mercedes like a new one.

Make a normal speed drive (no kick-down!) by using all gears near 50km or 1/2 hour,

so the transmission will adapt and learn new.

Please give a feedback here. Thanks!

Regards

DB-Driver

Zitat:

@Peter_Nik schrieb am 17. Oktober 2015 um 19:17:25 Uhr:


Dear All,
Die Google-Übersetzung der englische Text ist unten, sorry für seine Qualität :)
First of all, my apologies for writing here in English, but http://www.motor-talk.de/forum/motor-talk-in-english-b878.html looks like a not very popular place for discussions :) and my question is about S212 mopf 2013 (WIN WDD2122341A907059, gearbox 722995 07 647854).
I bought this car about 9 months ago. I found a week or two ago some noticeable (but not too strong, I felt stronger ones with my former MMC Grandis :)) kick when the gearbox shifts from the 5th gear to the 4th one when decelerating (breaking or just slowly reducing the speed).
1. This happens with the cold gearbox only - it disappears after driving a few tens of kilometers;
2. This happens only if the car decelerates and newer in case of shifting 5->4 to increase the speed.
3. I believe that this came with low temperatures (<10C).
4. All other gears are shifting very smooth.
Could you please suggest me if I should worry about this and visit a dealer? Or this is something expected? :)
Danke! :)
****************
Zuerst von allen, meine Entschuldigung für die hier in englischer Sprache zu schreiben, aber http://www.motor-talk.de/forum/motor-talk-in-english-b878.html sieht aus wie ein nicht sehr beliebter Ort für Diskussionen und :) meine Frage ist, zu S212 Mopf 2013 (WIN WDD2122341A907059, Getriebe 722.995 07 647.854).
Ich dieses Auto gekauft vor ca. 9 Monaten. Ich fand ein oder zwei Wochen vor einiger bemerkbar (aber nicht zu stark, fühlte ich Stärkeren mit meinem früheren MMC Grandis :)) Kick, wenn die Getriebe Verschiebungen vom 5. Gang in den 4. eine beim Abbremsen (Brechen oder einfach nur langsam Verringerung der Geschwindigkeit ).
1. Dies geschieht nur mit dem Kaltgetriebe - das nach der Fahrt ein paar Dutzend Kilometer verschwindet;
2. Dies geschieht nur, wenn das Auto bremst und neuere im Falle der Verlagerung 5-> 4, um die Geschwindigkeit zu erhöhen.
3. Ich glaube, dies kam mit niedrigen Temperaturen (<10C).
4. Alle anderen Zahnräder verschieben sich sehr glatt.
Können Sie mir empfehlen, wenn ich zu kümmern und besuchen ein Händler? Oder das ist etwas erwartet? :)
Danke! :)

Danke!
I'll reset gear on the next week to check if this would help and go to a dealer if not.
By the way, as I tested today these kicks are disappearing after driving about 10-12km at +8C.

Be sure that the instructions works great. They are tested.
Sometimes you have differences from shifting if the car was driven by different drivers.
It's an adaptive transmission: That means it learns from the driving of the respective driver at the moment.
This can be different in contrast of your driving.
This effect you can elliminate to factory settings by Mercedes with the procedure (adapt transmission) I wrote here.
Test it and give us a result what you think about your shifts after executing transmission reset/adapt drive.
Remember: The adapt drive you have to do after adapting transmission have to be near 50km (or 1/2 hour), better a little longer to adapt the transmission like new.
Regards
DB-Driver

Zitat:

@Peter_Nik schrieb am 18. Oktober 2015 um 18:12:05 Uhr:


Danke!
I'll reset gear on the next week to check if this would help and go to a dealer if not.
By the way, as I tested today these kicks are disappearing after driving about 10-12km at +8C.

DB Driver, thanks! :)

Immer gerne!

Zitat:

@Peter_Nik schrieb am 19. Oktober 2015 um 11:40:04 Uhr:


DB Driver, thanks! :)

What is the water temperature at this moment? Maybe about 60 degrees Celsius? Does the thermostate work fine? This could cause some trouble in the motor-management.

Jock68, good point, thanks!
I'll check tomorrow if the kicks are still in place when the water temperature reaches 80C.

Unfortunately I wasn't able to distinguish between heating up the engine and the gearbox: looks like they come to the right temperature together and kicks go away at the same time.
So the cause could be in the engine OR in the gearbox.
Dear W/S212 E200/250 petrol drivers, do you cars shift the gears as smooth while the engine and gearbox are cold as when they are hot?

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