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Ist eine verkokte Ansaugbrücke eine Folge eines mangelhaften AGR-Kühlers?
Im Oktober 2022 erhielt ich einen Rückruf „Steuergeräte programmieren (DDE)“. Dieses erfolgte im Januar mit dem Ergebnis, dass bei Abholung noch auf dem Betriebsgelände der Vertragswerkstatt die Motorkontrollleuchte aufleuchtete. Direkt reklamiert wurde ich aufgeklärt, dass durch auslesen des Fehlerspeicher dieses an defekten Drallklappen liegt. Angeblich hätte bereits vorher schon einmal die Motorleuchte aufgeleuchtet, weshalb das jetzt mit der Programmierung nichts zu tun haben sollte … die Leuchte war mir allerdings vorher nie aufgefallen! Da der Wagen nun auch gerade aus der Garantie war und mit 163k auf dem Tacho und EZ 10-2017 bereits zu alt ist, wurde eine Reparatur bzw. Übernahme von Materialkosten seitens BMW auf Kulanzantrag durch die Vertragswerkstatt abgelehnt. Letztendlich wurde nach erfolglosem Austausch einer gereinigten Saugbrücke in einer freien Werkstatt dann im Februar erst der Drallklappensteller und dann 1 Tag später die komplette Sauganlage AGR mit Klappensteuerung bei der Vertragswerkstatt erneuert. Insgesamt kostete mich der Spaß dann rund 2.500 €.
Jetzt erhalte ich erneut vom BMW einen Rückruf „Abgasrückführungskühler ersetzen“ (Code 0011190700).
Nachdem ich nun speziell zu diesem Rückruf einen anderen Thread gelesen habe, kommt mir nun die Frage auf, ob der notwendige Tausch der verkokten Sauganlage nicht eigentlich ein Folgeschaden des mangelhaften AGR-Kühlers ist? Zumindest war zu lesen, dass wenn beim Tausch des AGR-Kühlers eine verkokte ASB vorgefunden wird, diese angeblich gleich kostenfrei mit getauscht wird. Das ist für mich als Laie nun ein Indiz, was darauf deuten lässt, dass es sich bei einer verkokten ASB um eine Folge des mangelhaften AGR-Kühlers handelt.
Daher bitte ich um fachkundigen Ratschlag, ob mein Verdacht aus technischer Sicht schlüssig ist. In dem Fall beabsichtige ich dann mit dem Mangelvorwurf Schadensersatz von der Vertragswerkstatt oder auch von BMW direkt einfordern.
Falls relevant: Bei meinem BMW handelt es sich um einen 530d xdrive G31. Meine Fahrweise beurteile ich als normal. Wenig Stadtverkehr eher Langstrecken. Überwiegend im Eco-Modus (120-140 km/h), aber auch mal im Comfort und auch selten im Sport-Modus (mit max. km/h) unterwegs.
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12 Antworten
...die Öl-Ruß-Ablagerungen sind systemimmanent und unausweichliche Folge der Hochdruckabgasrückführung, bei der ungereinigtes Abgas über den AGR-Kühler in den Ladelufttrakt geführt wird und sich dort mit dem ölhaltigen Frischgas vermischt.
Das Frischgas ist ölhaltig, weil über die Kurbelgehäuseentlüftung (KGE) Öldämpfe vor dem Verdichtereinlass eingeleitet werden - eine offene KGE ist seit vielen Jahren nicht mehr zulässig.
Die Ablagerungen in Luftsammler und Einlasskanälen bilden sich ab Tag 1 der Inbetriebnahme, deren Wachstum ist abhängig von den Betriebsbedingungen und durch das persönliche Fahrverhalten kaum zu beeinflussen...früher oder später erwischt es jeden.
Die einzig technisch sinnvolle Maßnahme ist die Deaktivierung der AGR. Das ist aber illegal und führt bei neueren Modellen zum - künstlich herbeigeführten - Notlauf.
AGR ist - technisch betrachtet - vollkommener Irrsinn.
Der AGR-Kühler Tausch wird nach meiner Kenntnis wegen häufiger Undichtigkeit und Kühlmittelverlust durchgeführt.
Aufgrund des Glycols im Kühlmittel hat das in Einzelfällen dann zu Motorbränden geführt. (So war die Aussage meiner Vertragswerkstatt als das bei unserem anstand)
Also nein, die verkokte Ansaugbrücke ist nicht die Folge eines mangelhaften AGR-Kühlers.
AGR ist einfach sch... weil da ungereinigte Abgase in den Ansaugtrakt kommen, wie vom Vorredner beschrieben.
Zitat:
@maxmosley schrieb am 22. Juli 2023 um 15:15:35 Uhr:
...die Öl-Ruß-Ablagerungen sind systemimmanent und unausweichliche Folge der Hochdruckabgasrückführung, bei der ungereinigtes Abgas über den AGR-Kühler in den Ladelufttrakt geführt wird und sich dort mit dem ölhaltigen Frischgas vermischt.
Das Frischgas ist ölhaltig, weil über die Kurbelgehäuseentlüftung (KGE) Öldämpfe vor dem Verdichtereinlass eingeleitet werden - eine offene KGE ist seit vielen Jahren nicht mehr zulässig.
Die Ablagerungen in Luftsammler und Einlasskanälen bilden sich ab Tag 1 der Inbetriebnahme, deren Wachstum ist abhängig von den Betriebsbedingungen und durch das persönliche Fahrverhalten kaum zu beeinflussen...früher oder später erwischt es jeden.
Die einzig technisch sinnvolle Maßnahme ist die Deaktivierung der AGR. Das ist aber illegal und führt bei neueren Modellen zum - künstlich herbeigeführten - Notlauf.
AGR ist - technisch betrachtet - vollkommener Irrsinn.
This AGR or EGR cooler problem is now going on for years ,mine was repaced end of 2018 another Korens and up and till now no los of coolant (but at that time i alraedy had a motortining done on my car but at that time no I-level update was needed)
Now 3 months ago i got a message on the app MY BMW that there was a recal action for my car i had to go to the dealer for a DME update (someting about the car not burning up anymore) when i went to the dealer they cheked the AGR cooler for leaks and did a pressure test , no leaks at this moment then when they tried to program the DME Ista gave an error becaus at this moment i have also 2 retrofits done cluster from 6WA to 6WB and NBT to NBT-EVO and there is still the tuningon the engine but they never said anything about the tuning.
So no DME update after another monthe a new message in my BMW app to contact the dealer to replace the EGR cooler ,i went back to the dealer and they refuse to do the reacal action and replace the AGR cooler because they have to be able to program the DME first ,so i still have my original cluster but the NBT is gone because of a broken harddisk. So therte solution is my installing back to original cluster and buy a new NBT unit an have everything code back so the car is back like it was wen left the BMW plant.
I asked to repklace the EGR cooler without the DME update and the refuse ,but if i pay myself they wil replace the EGR cooler but the cooler has to be learnd ion with Ista and that is not possible they say.
So this means after the 2 retrofits no BMW dealer can repair my car anymore when something is broken??
So now that i new my EGR cooler is still not leaking i went back to the tuner and he did a EGR delete in the DME so there is no error in the car and no Notlauf of the engine, i know this is illegal but BMW pushes the customers to do things like that when they refuse to replace the EGR cooler because the car is not in original state anymore. I was scared for the DPF not getting cleaned anymore after tre EGR delete but the tuner said that deleting the EGr in the DME has nothing to do with the DPF doing the cleaning process and every year when i have to the goverment Autoinspektion there would be no problem wit the polution of the car because i have a euro 6D engine. But i am alittle scared now the EGR is valve is not working anymore the DPF will not regenerate like it did before and the car will not pass the Autoinspektion every year..
We will see if the car is not passing the Autoinspektion because of to much polution the tuner will reverse the EGR delete..
Fiingers crossed now that the problems with the EGR cooler will be solved permenatly now wit the EGR delete,and lets see what happens when i take the car to the the Autoinspektion in januari 2024.
Greetings
...replacing the EGR-valve requires a reset via ISTA in order to clear the stored valve positions "fully closed/fully opened" which are monitored by the engine management.
Otherwise fault entries may result, in case the new valve fails to meet the stored values due to production tolerances.
The current callback covers EGR-valve + cooler.
DPF-regeneration does not depend on EGR at all, it can be linked softwarewise, however, if the engine management is programmed accordingly precluding regeneration when an emission fault is registered.
Since Your tuner has deleted EGR altogether, there will be no fault and regeneration should work properly.
Emissionwise EGR reduces NOx. Currently there is no equipment availlable to test for NOx during the regular inspection.
NOx-testing is testbed-only on homologation.
Results for the particulate matter test recently introduced for EUR6-type engines will benefit from a disabled EGR, because carbon content is reduced.
...one more thing:
the EGR-cooler itself does not require any update, because mixture control in the emissionssensitive realm (EUR-norm) ist accomplished by adjusting the EGR-mapping according to oxygen-sensor/lambda-probe readings.
Cooler flow ist calibrated via EGR-valve opening, hence automatically compensating for flow variations (i.e. clogging).
@RMausOH Hallo, wo war denn zu lesen dass wenn beim Tausch des AGR eine verkokte ASB vorgefunden wird diese mit getauscht wird ? Habe den Rückruf "Steuergeräte programmieren DDE" bisher ignoriert und neulich auch den Rückruf "Austausch AGR" erhalten. Vielleicht hätte ich dann ja Glück…..
Zitat:
@maxmosley schrieb am 22. Juli 2023 um 17:44:13 Uhr:
...replacing the EGR-valve requires a reset via ISTA in order to clear the stored valve positions "fully closed/fully opened" which are monitored by the engine management.
Otherwise fault entries may result, in case the new valve fails to meet the stored values due to production tolerances.
The current callback covers EGR-valve + cooler.
DPF-regeneration does not depend on EGR at all, it can be linked softwarewise, however, if the engine management is programmed accordingly precluding regeneration when an emission fault is registered.
Since Your tuner has deleted EGR altogether, there will be no fault and regeneration should work properly.
Emissionwise EGR reduces NOx. Currently there is no equipment availlable to test for NOx during the regular inspection.
NOx-testing is testbed-only on homologation.
Results for the particulate matter test recently introduced for EUR6-type engines will benefit from a disabled EGR, because carbon content is reduced.
Thank you maxmosley ,so if i understand correctly the dealer can easely replace the EGR Cooler and reset the cooler with Ista because i also have I-Lean Ista and it does everything just not flash ecu because of the retrofit.Yesterday i adjust the sensabilety from the rainsensor that controls the wipers and ista performs the test and calibrates the sensor without problems.
But they refuse because they cant update the DME software ,but if i am willing to pay for replacing the EGR cooler with the new Borg Warner they will do it.
An independent BMW specialist shop also made me an offer for 850 to replace the EGR cooler , it was milk101(Oliver) that told me to do a EGR delete if the EGR cooler was not leaking because the EGR delete the cooler will never leak again that are Olivers words.
The tuner took out the DME ECU and did the EGR delete on the testbank so my motor tuning would not go away ,he said he could do it true the OBD but then the motor tuning would be gone and he did not want that so this way the motor tuning would remain and there would be no errors because the EGR delete.
He also said that the regeneration would still work like before but the engine would be working better with continius fresh air. So he was right ?
YThank you
Zitat:
@Marcus.D schrieb am 22. Juli 2023 um 20:40:42 Uhr:
@RMausOH Hallo, wo war denn zu lesen dass wenn beim Tausch des AGR eine verkokte ASB vorgefunden wird diese mit getauscht wird ? Habe den Rückruf "Steuergeräte programmieren DDE" bisher ignoriert und neulich auch den Rückruf "Austausch AGR" erhalten. Vielleicht hätte ich dann ja Glück…..
u.a. hier:
https://www.motor-talk.de/.../...sch-agr-komponenten-t7464448.html?...
@TwointjePan
...the recall is mandatory to keep Your car streetlegal.
BMW is tracking the maintenance action and will later on report evasive car owners to authorities.
A "partial" retrofit does not meet the requirement.
The ISTA-reset on the EGR-valve must be done before installing the new one or - when in place already - with the electric plug disconnected.
Oliver is right, with EGR "OFF" the cooler is no longer exposed to hot exhaust gases and therefore no longer prone to internal leaks.
An engine working on fresh air only has improved fuel consumption, better throttle response and carbon deposits in the manifold will stop building up.
Zitat:
@maxmosley schrieb am 23. Juli 2023 um 06:42:09 Uhr:
@TwointjePan
...the recall is mandatory to keep Your car streetlegal.
BMW is tracking the maintenance action and will later on report evasive car owners to authorities.
A "partial" retrofit does not meet the requirement.
The ISTA-reset on the EGR-valve must be done before installing the new one or - when in place already - with the electric plug disconnected.
Oliver is right, with EGR "OFF" the cooler is no longer exposed to hot exhaust gases and therefore no longer prone to internal leaks.
An engine working on fresh air only has improved fuel consumption, better throttle response and carbon deposits in the manifold will stop building up.
OK i understand but what i dont understand is ,can Ista do reset on the EGR valve even with the 2 retrofits in my car ? Why is the BMW dealer willing to replce the EGR cooler of i pay for it? if i pay they can do the EGR valve reset and at the end the pressure test. But if BMW has to pay for it they cant or wont do it?
Thank you for your expertise.
@TwointjePan
...the EGR-valve reset is part of a standard maintenance procedure independent of any firmware update:
"ABL reset adaptations > exhaust emission system"
following adaptations will be reset
- hot film air mass meter
- EGR valve
- exhaust gas pressure sensor before exhaust turbocharger
- exhaust gas pressure sensor before diesel particulate filter
- oxygen sensor
BMW will reimburse the dealer only, if the retrofit is complete.
The entailing firmware update requires a live data transfer from the BMW server - so the update gets logged.
Und weil "AGR aus" in DE zum Erlöschen der BE führt, ist hier unter Verweis auf die Nutzungsbedingungen Abschnitt 5.3 zu.
Zudem: Der Koks in der Ansaugbrücke kommt nicht nur aus dem AGR, sondern auch mit Ölnebel aus der KGE. Ist die kaputt, ist der "Gnaddel" ganz sicher.
Weil "An engine working on fresh air only has improved fuel consumption, better throttle response and carbon deposits in the manifold will stop building up." stimmt definitiv NICHT. Das behaupten die Stammtische gerne, ist nur durch nichts belegt. Zudem erklären diese Stammtischweisheiten nicht, warum Benzindirekteinspritzer verkoken. Siehe diverse Benzin-"TFSI", die nicht mal ein AGR haben. Aber auf die Diskussion hab ich keinen Bock, also zu.