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S-Max 2019, 1.5 EcoBoost, engine cooler always start, after engine turn off

Ford S-Max 2 (WA6)
Themenstarteram 21. Mai 2019 um 13:55

Hi Guys,

I live in Hungary and I have a year 2019 S-Max ST Line, with 165HP 1.5 EcoBoost Engine, with manual transmission.

My car has a little issue (or not issue, I don't know), what you can watch on this video, and read below.

The hungarian Ford services currently unable to tell me that this is a normal operation or an issue.

Does anyone have a similar experience with this Ford 1.5 Ecoboost 160/165 HP petrol engine (in S-Max or Galaxy)?

Details:

So, the engine cooler fans almost always kick in (without use AC) after the engine turn off, and runs a few minutes (4-5-6 mins).

If the coolant temperature is 92°C or higher turn on one fan, but if 98°C or higher turn on both fans (this is very loud) after turn off the engine.

The fans runs (always), while the coolant temperature is decrased by 5°C (this is the 4-5-6 mins). So, for example: when I turn off the engine, and if the coolant temperature is 94°C one fan turn on and run it, while the temperature decrase to 89°C. Or if the coolant temperature is 99°C turn on both fans and runs it, while the temperature decrase to 93°C.

This happens even after a short trip (6-7 km) even in cool weather, without AC. If then I drive 3-4 km again, stop the car, and the above happens again.

This engine is the updated (end of 2018) 1.5 EcoBoost 165 HP petrol engine, the radiator has two fans. Earlier (2015- end of 2018) this 1.5 EcoBoost engine it was 160 HP.

The liquids and the active grilles front of the radiator is ok. The total mileage is approx 3900 km.

I can see the exact coolant temperature values in the service menu in the dasboard. Service menu: without ignition while press the left OK button in the steering wheel, push start button (without clutch), wait 2-3 sec and press quickly the left OK button.

Thanks a lot!

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10 Antworten

Themenstarteram 22. Mai 2019 um 12:02

Zitat:

@PlockSmax schrieb am 21. Mai 2019 um 16:16:55 Uhr:

Hello PlockSmax,

I don't see anything in yout post. Or you not wrote anything?

Themenstarteram 26. Mai 2019 um 17:41

No one has such smax with 1.5 ecoboost engine?

Maybe you try to explain your problem in german. Not everybody here likes to translate a long text before he gets helpful thoughts.

Themenstarteram 26. Mai 2019 um 20:59

Zitat:

@chris81k schrieb am 26. Mai 2019 um 20:28:05 Uhr:

Maybe you try to explain your problem in german. Not everybody here likes to translate a long text before he gets helpful thoughts.

You maybe right. Do you think it helps if I just translate the above text with google translate from english to german? Unfortunately I don't speak german.

I would just give it a try. It is not so much effort and nobody will be mad at you if it is not 100% correct. Unfortunately, I can not give any helpful advice because I drive a Galaxy 2.0 diesel from 2015. I wish you good luck anyway.

Greeting Christian

Themenstarteram 27. Mai 2019 um 9:47

Hallo allerseits,

 

Zuerst: Es tut mir so leid, aber das ist nur ein Google Übersetzer-Text, weil ich kein Deutsch spreche.

 

Ich lebe in Ungarn und habe eine 2019 S-Max ST-Linie mit 165 PS 1,5 EcoBoost-Motor und Schaltgetriebe.

Mein Auto hat ein kleines Problem (oder kein Problem, ich weiß nicht), was Sie in diesem Video sehen und weiter unten lesen können: https://youtu.be/7oGR3-CPwtE

 

Die ungarischen Ford-Dienste können mir derzeit nicht sagen, dass dies ein normaler Vorgang oder ein Problem ist.

Hat jemand eine ähnliche Erfahrung mit diesem Ford 1.5 Ecoboost 160/165 HP Benzinmotor (in S-Max oder Galaxy)?

 

Einzelheiten:

Die Lüfter des Motorkühlers schalten sich nach dem Abstellen des Motors fast immer ein (ohne Klimaanlage) und laufen einige Minuten (4-5-6 Minuten).

Wenn die Kühlmitteltemperatur 92 ° C oder höher ist, schalten Sie einen Lüfter ein. Wenn die Kühlmitteltemperatur 98 ° C oder höher ist, schalten Sie beide Lüfter ein (dies ist sehr laut), nachdem Sie den Motor abgestellt haben.

 

Der Lüfter läuft (immer), während die Kühlmitteltemperatur um 5 ° C gesenkt wird (dies sind die 4-5-6 Minuten). Zum Beispiel: Wenn ich den Motor abstelle und die Kühlmitteltemperatur 94 ° C beträgt, wird ein Lüfter eingeschaltet und läuft, während die Temperatur auf 89 ° C sinkt. Oder wenn die Kühlmitteltemperatur 99 ° C beträgt, schalten Sie beide Lüfter ein und lassen Sie sie laufen, während die Temperatur auf 93 ° C sinkt.

 

Dies geschieht auch nach einer kurzen Fahrt (6-7 km) bei kühlem Wetter ohne Klimaanlage. Wenn ich dann wieder 3-4 km fahre, halte das Auto an und das oben genannte passiert wieder.

 

Dieser Motor ist der aktualisierte (Ende 2018) 1.5 EcoBoost 165 PS Benziner, der Kühler hat zwei Lüfter. Zuvor (2015 - Ende 2018) hatte dieser 1,5-PS-EcoBoost-Motor 160 PS.

Die Flüssigkeiten und die aktiven Gitter vor dem Kühler sind in Ordnung. Die Gesamtlaufleistung beträgt ca. 3900 km.

Die genauen Werte der Kühlmitteltemperatur kann ich im Servicemenü auf dem Dashboard einsehen. Servicemenü: ohne Zündung, während Sie die linke OK-Taste im Lenkrad drücken, die Starttaste (ohne Kupplung) drücken, 2-3 Sekunden warten und schnell die linke OK-Taste drücken.

 

Danke vielmals!

Amazing, what Google Translate is doing meanwhile. Info to@ZsoltH: easy to understand!

Hi Zsolt

I have obsereved on my Ecoblue Diesel / 240hp that it sometimes extremly long run the cooling fan after switching off the engine. I was also surprised as i have the car only since Nov. 2018 and so far was no high (25° above) temperature and will go into fan modus after short distance rides without getting really hard working.

That might be an Software issue that the fan gets active on an temperature level where it suppose not to activate the cooler fan.

My car did with around 6000km this 2 to 3 times, yesterday on 25° and around an 25km drive was the cooler not active anymore afterwards.....

Maybe possible that the little Ecoboost 1.5l Engine has an set up on its cooling managment to start earlier and longer to support cooling.....?!

Themenstarteram 5. Juni 2019 um 10:33

Hi Ecoboosta,

Thanks for your answer. Yes, the 1.5 ecoboost engine probably different. I asked these from other forums too, and some members, who own same 1.5 ecoboost s-max, told same experiences then me.

Here: https://forum.s-max-club.de/.../

Thanks!

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